Intervju med Agnes

1-Vem är du?
Agnes, 22 år, tjej, född/uppvuxen i Sthlm och Mora, bor för tillfället i England och jobbar som hästskötare. Driver även bloggen www.nikonian.blogg.se med stort engagemang.

2-hur är din uppfattning om mobbing i skola och samhälle?
Mobbning är något som alltid funnits och jag tror, tyvärr, alltid kommer finnas. Men med hjälp av Friendsgrupper så tror jag att det kan reduceras märkvärt, det har det i alla fall gjort i skolorna jag gått i.

3-har du varit med om ungdomsvåld?
Ja, både sett på och medverkat i flertal slagsmål.

4-vilka samhällsfrågor brinner du för?
Barn och skola anser jag alltid bör vara en huvudfråga. Vår uppväxt definerar hur vi är som personer och lägger en grund för resten av våra liv.

5-Vad är din åsikt om trafficking (människohandel)?
Helt klart emot det, tycker det är sjukt att det ens kan existera men vet att det tyvärr gör, alldeles för mycket och i princip överallt. Folk tror att det inte existerar i i-länderna och "lugna" länder så som Sverige, men tyvärr finns sånt överallt. Tycker det är helt vansinnigt att man kan sälja människor som om de vore djur. Kan förstå, om man är uppväxt i ett rent helvete, att man ser det som en flykt till ett annat och bättre land, man blir lovad en framtid och inser inte att man säljer sin kropp och framtid. De utsatta behöver all hjälp de kan få.

6- Vad tycker du om Sveriges rättssystem?
Inte fullt insatt i svenska rättsystemet, men vet att efter Ricardo-fallet för flera år sen så stod jag i tårar. Att andra tonåringar kan ha ihjäl en oskyldig kille i sina ungdomsår utan ordentlig bestraffning får mig att må illa. Minns att en man sa "Att kalla det dråp vore överskattat." och jag stod där i chock och undrade vad tusan man kan kalla det när någon sparkar ihjäl en annan människa. Finns så många exempel och jag anser att Sverige är alldeles för mesiga med att straffa folk som verkligen behöver det.

7-Har du blivit utsatt för någonting där samhällets olika instanser ska rycka in, men inte gjort det?
Nej, alla gånger jag har sett slagsmål pågå så har alltid någon kastat sig in för att stoppa - väktare, poliser och även "vanliga" människor. Tack och lov

8- Du driver ju bloggen Nikonian och fotar mycket, vad har det haft för inverkan på ditt liv?
Jag ser nikonian.blogg.se som en dagbok, något jag alltid kan blicka tillbaka i och skriva av mig i. Jag har även en vanlig dagbok hemma där jag skriver av mig saker som jag anser är för privata för att dela med mig till alla. Att få skriva av mig har alltid varit en väldigt viktig del av mitt liv, så länge jag har kunnat skriva så har jag alltid haft en dagbok.


9-jag vet ju att du fått anonyma kommentarer som är mindre snälla och du ger svar på tal med en vass tunga. vad tycker du om möjligheten att kunna vara anonym på nätet?
Jag tycker självklart att man får vara anonym, och helt ärligt med handen på hjärtat har jag också kommenterat anonymt ibland. När folk kommenterar riktigt otrevligt så är jag lika otrevlig tillbaka, men får jag en välformulerad kommentar som faktiskt undrar någonting så är jag självklart schysst och förklarar istället. SJÄLVKLART får man kritisera, men jag anser att man ska ha ett argument och vara lite konstruktiv inom sin kritik. Det som gör mig arg är när folk klagar på andra via mig, tex om jag lägger upp en bild på en vän och någon gör onödiga påhopp. Jag vet att JAG är stark som en jäkla oxe mentalt, och bryr mig inte ett smack om vad folk säger om mig, men jag vill inte se mina vänner ta åt sig någonting.

10-Har du något du vill säga till mina läsare?
Till läsare vill jag säga, se upp tills Dig själv. Ha förebilder, men jämför dig aldrig med andra. Lyssna på texten i Michael Jackson's låt "Man in the mirror" och lär av den. Tro på dig själv. Allt är möjligt. Tryck inte ner andra, och behandla alltid andra så som du vill bli behandlad. Möt folk med ett leende, och vill du något, så kan du.

Tack Agnes! kika in på hennes blogg; www.nikonian.blogg.se den är faktiskt superbra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0