Intervju med Katja

1-Vem är du?
Well, jag heter Katja. Jag fyller 18 år. Jag studerar vid Frans Schartaus gymnasium och vid sidan av det så jobbar jag som säljare. När jag har tid över så hänger jag med yttest fina människor!

2-hur är din uppfattning om mobbing i skola och samhälle?
Mobbing existerar överallt. Människor blundar bara för det! I och med att jag är delaktik i organisationen Friends så försöker jag att motverka all form av mobbing på min skola tillsammans med andra elever. Jag vill nämligen inte att andra barn, ungdomar eller vuxna ska utsättas för det jag själv gjorde när jag var yngre!

3-har du varit med om kvinnovåld?
Ja. Under 2010 var jag tillsammans med en "yngre man" som en kväll misshandlade mig. Självklart så gjorde jag slut direkt efter händelsen - efter att jag smällt det. Dock blev det ingen polisanmälan då jag vet om att det ändå inte hade lett någonvart. Sedan har jag även varit med om mordhot otaliga gånger.. Även blivit våldtagen.

Jag har även nära bekanta som varit med om misshandel osv.

4-vilka samhällsfrågor brinner du för?
BRIS och cancerforskning. & just rättssystemet. Det är nog det starkaste. Även om det inte känns helt rätt att välja ut någonting specifikt gällande dessa frågor
Det finns med andra ord mycket jag brinner för!.

5-Vad är din åsikt om trafficking (människohandel)?
Det är groteskt! Absurt, fel och förjävla svårt att spåra. Det är för mig helt ofattbart att det förekommer och att människor faktiskt klarar av att utsätta någon annan för denna handel. För hallikarna är det ju ungefär som att köpa en liter mjölk från konsum och sälja vidare!

6- Vad tycker du om Sveriges rättssystem?
Helt åt helvete! Poliser prioriterar helt fel, tar fast människor för gångfylla istället för att håva in de riktiga bovarna! "Läggs ned pga bristande bevisning som ej kommer att leda till en fällande dom" är numera tingsrättens standard! Det är sjukt. Jag har själv varit med om det, och jag är långt ifrån ensam!

7-Har du blivit utsatt för någonting där samhällets olika instanser ska rycka in, men inte gjort det?
21:32
Yes! Våldtäkten jag var med om 2008 som ett exempel. Där tog polisen Hans parti och betedde sig som att jag var roten till det onda och att det var mitt egna fel.. Sedan var det då jag behövde psykisk hjälp som mest, som jag blev tilldelad en psykolog som mestadels pratade om sig själv, pillade sig i håret och hummade då & då. Kände att jag inte riktigt var välkommen där! Tycker att dessa bör ha agerat..
Jag menar, jag var otroligt självdestruktiv och orkade knappt ta mig upp ur sängen på mornarna. Något borde dem väl ha gjort?!

8- Du skriver/skrev blogg och fotade ganska mycket förut, vad har det haft för inverkan på ditt liv?
Jag är fortfarande aktiv med bloggen. Dock så fokuserar jag mestadels på det positiva i den! Ibland kan det dock bli så att ett eller annat negativt inägg skrivs, väldigt sällan! Och fotograferandet gjorde mig harmonisk, jag älskade att fånga samhället på bild - granska hur det egentligen ser ut. Både i regn och solsken.

9- vad tycker du om möjligheten att kunna vara anonym på nätet?
Det har sina fördelar. Exempelvis för de som har skyddad identitet osv. Men ska man vara anonym på nätet så ska man även kunna stå för det man publicerar - oavsett om det är en kommentar på en blogg, en krönika eller en bild

10- har du någonting du vill säga till de människor som läser bloggen?

Never give up! Oavsett vad livet sätter för käppar i hjulet för dig, så klarar du ändå av att beta av dem.

Tack Katja! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0