Intervju med Lisa

1-Vem är du?
Jag är en tjej på snart 20 år. Jag ser mig själv som glad och sprallig, men främst av allt är jag inte rädd för att vara mig själv, och jag är inte rädd över att visa det.


2-hur är din uppfattning om mobbing i skola och samhälle?
Man kan inte beskriva det på något annat sätt än ett problem. Man säger så ofta att man ska försöka få stopp på det, men många gånger gör man inget ärligt försök. Det finns så många elever som blir utsatt för mobbning på skolor i flera år utan att någonting händer trots att man gång på gång säger till. Det är först när ett självmordsförsök som man inser allvaret i det hela, och det ska inte behöva gå så långt. Man ska inte behöva må så pass dåligt att man vill ta sitt liv innan någon reagerar. Dessutom får man inte sglömma bort att många dör, och att åldrarna kan sjunka ner till 10-årsåldern.

Att mobbning förekommer bland vuxna är minst sagt patetiskt – borde man inte kommit över det stadiet där man behöver ha någon att gå över för att själv kunna ”må bra” när man kommit upp till vuxen ålder? Man tjänar ingenting på att få någon annan att må dåligt. Jag tror knappast att man kan må bra själv efteråt, men om så skulle vara fallet… Jag vet inte vad jag ska säga – för mig är det ofattbart att det finns personer som fungerar på det sättet. Vore det inte bättre att försöka få människor att känna sig bättre istället för att trycka ner dem till den grad att de inte vill leva längre? Är man så dumstridig att man riskerar vara en orsak till en annan människas död?

3-har du varit med om ungdomsvåld?
Nej, det har jag inte även om jag hört talas om det kring mina vänkretsar.  

4-vilka samhällsfrågor brinner du för?
Jag brinner för en hel del, men jag måste ändå säga mobbning, spridning av könssjukdomar (jag tänker mest på HIV/AIDS, och det är därför jag säger ”Använd kondom!”), trafficking och även miljön.  

5-Vad är din åsikt om trafficking (människohandel)?
Det är någonting man bör vara mer öppen om – det är vanligare än vad man tror, och dessutom känns det som att många har fel uppfattning om det. Trafficking är inte bara någonting som sker i Afrika, Asien eller Baltikum. Jag läste i en bok att man uppskattar att 600 svenskar hamnar i detta varje år, men det är så svårt att försöka ta reda på den exakta siffran då människor smugglas över gränserna.

Jag vet inte vad som görs för att motverka detta, men jag hoppas att någonting görs…

Jag och en kompis pratade om just detta för ett tag sedan, och hon sade någonting som stämmer in så väl – man märker hur materialistisk världen är då man sätter ett pris på människor.  


6- Vad tycker du om Sveriges rättssystem?
Jag har inget som helst förtroende för det, i alla fall inte som det är nu. Men om jag ska vara helt ärlig tycker jag inte att man ska ta lagen i egna händer för det – även om rättssystemet här i Sverige är allt annat än perfekt betyder det inte att man ska ge sig själv större friheter om man blivit utsatt för ett brott. Jag tycker att man ska kontakta polisen i första hand istället för att slå tillbaka om man tidigare blivit utsatt för misshandel (bara som ett exempel). Frågan är bara om det blir någon skillnad med att kontakta polisen eller inte…  


7-Har du blivit utsatt för någonting där samhällets olika instanser ska rycka in, men inte gjort det?
Nej, inte jag, men det har hänt flera kompisar som förtjänat så mycket mer än den behandling de fick. 


8- Du driver ju bloggen Liisiish, vad har det haft för inverkan på ditt liv?
Det har inte haft någon större inverkan på mitt liv, men det har haft en stor inverkan på mig som person. Dels har jag utvecklats som person på ett sätt jag aldrig förväntat mig. Dels har jag fått andra perspektiv på saker och ting; inte minst mig själv. Jag har dessutom utvecklat ett sätt att skriva, och ett sätt att uttrycka mig på, vilket jag haft svårt för tidigare. Att jag dessutom har stött på personer via bloggen som inspirerat mig har fått mig att växa ännu mer. 


9-jag vet ju att du fått anonyma kommentarer som är mindre snälla och du ger svar på tal med en vass tunga. vad tycker du om möjligheten att kunna vara anonym på nätet?
Det har sina fördelar, men det är ingenting man ska utnyttja bara för att kunna trycka ner någon utan anledning. Kan man inte stå för sina åsikter ska man inte yttra dem, om du frågar mig. Om man däremot skriver en kommentar till ett blogginlägg som är personligt så ska man såklart kunna ha möjligheten att kunna vara anonym för att kunna skydda sig. Det finns även anonyma bloggare, och det är också någonting jag tycker är helt okej om man inte använder anonymiteten för att kunna provocera så mycket som möjligt. 


10- har du någonting du vill säga till de människor som läser bloggen?
Det skulle i sådana fall vara ett av de bästa råd jag, personligen, kan ge; Det finns ingen anledning till att vara någon annan än dig själv då det är det man är bäst på.



TACK så mycket Lisa! Kolla gärna in hennes blogg; www.liisiish.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0