Intervju med Therése

1-Vem är du? 
Jag heter Therése, är 18 år och bosatt i norra sverige. Till ytan är jag en glad, positiv, stark och öppen tjej med mycket humor, som ofta roar andra och vill att andra ska människor ska må bra . Men bakom allt det där , inombords så lever jag i ett ständigt mörker, Fylld av ångest och ärr..
Jag är även sjukskriven från skolan pga depression !

2-hur är din uppfattning om mobbing i skola och samhälle?
Mobbning är ett stort problem som tyvär förekommer ÖVERALLT. 
Såväl som i sandlådan på dagis till vuxna arbetsplatser.
Jag kan inte riktigt förstå vad som rör sig i huvudet på dom som medvetet trycker ner en annan människa ? Jag önskar att dom kunde få känna hur det känns för den utsatta, och hur mycket det kan sänka och förstöra en annan människa ! 
Jag själv har både blivit mobbad och mobbat. Jag blev mobbad under HELA min tid i grundskolan.
Det gav mig otroligt dåligt självförtroende, jag såg ner på mig själv och vågade inte ta någon plats. Jag var den tysta, gråa musen som det var okej att hacka på.
Senare bestämde jag mig för att bli som dom, hundra lagar smink och urringade kläder, en kaxig attityd, såg ner på allt och alla, snackade skit. Jag blev en av dom helt enkelt.
Jag blev accpeterad.
Men bakom den där hårda fasaden satt mitt dåliga självförtroende, och nu även mitt dåliga samvete över hur jag behandlade andra, jag visste ju precis hur dom kände.
Jag lade ner min fasad. Slutade trycka ner andra, men vägrade samtidigt att vara den gråa musen igen, idag vågar jag ta plats och visa att jag syns,  och att det inte under några omständigheter är okej att trycka ner mig. Jag jobbar ganska hårt för att hjälpa andra som mår dåligt idag.
Mobbning är ett problem som samhället blundar hårt för idag, vägrar att se och att ta tag i.
Tillexempel : En bekant till mig skulle hämta sin 5åriga dotter från dagis.
När hon går in i lekrummet som är obevakat ser hon hur hennes dotter ligger under en grupp pojkar som håller fast henne, trots att hon skriker att hon inte vill. Hennes mamma springer fram och drar bort pojkarna och förklarar ilsket att detta inte är okej när flickan nekar !
Hon förklarar situationen för fröknarna som inte bevakat lekrummet och dom lovar att prata om det med barnen nästkommande dag.
Dagen därpå förklarade fröknarna för den 5 åriga flickan att hon inte ska vara ledsen, pojkar gör så när dom gillar flickor !
Hade den här flickan varit 15 år och varit med om samma sak hade detta kunnat klassas som sexuella trakasserier.
Mobbning är något som man måste öppna ögonen för och motarbeta i samhället.
Varje gång en människa tar livet av sig för sitt mående så är det samhällets fel, VI är samhället och vi kan inte låta det här fortsätta. Make love not war liksom!

3-har du varit med om ungdomsvåld?
 Ja, jag har levt i ett förhållande med våld inblandat.
Såväl fysiskt som psykiskt. Kommer skriva mer om Therése i nästa inlägg.

4-vilka samhällsfrågor brinner du för?
 Jag brinner ganska starkt för mobbning, kvinno/barnmisshandel, djurplågeri , och vårat rättsystem.
Mobbning - som sagt ovan, mobbning förekommer överallt. Folk tar livet av sig pga mobbning och vi bara blundar och låter det hända.
Kvinno/barnmisshandel - Något som är otroligt vanligt i dagens samhälle bakom många dörrar.
Idag läggs nästan alla fall anående kvinno/barnmisshandel ner pga brist på bevis.
Djurplågeri - Djur svälts, misshandlas, plågas och utsätts för misshandel.
Men även detta blundar samhället för och inga rimliga straff sätts.
En man i staden där jag bor misshandlade sin hund, hunden var utsvulten, man kunde räkna alla hans ben i den lilla taniga kroppen som fanns kvar, klorna vaar långa och hunden var uttorkad.
Veterinären avlivade hunden omgående.
Fallet ledde till rättegång, men mannen gick helt ostraffat därifrån och skaffade några veckor senare en ny hund.
I mitt tycke borde man iallafall ha gett den här mannen ett förbud att skaffa nya djur.
Hade dom satt honom i fängelse hade han ju kunnat skaffa ett nytt djur när han kom ut och plågat den stackaren också.
Men nu fick ju inte denna mannen något straff alls.
Rättsystemet - Fjuttiga straff på allvarliga brott.
Idag kan du ta en annan människas liv och komma ut efter några fjuttiga år.
Det ägnas mer tid åt att ta tag i "problem" som trimmade mopeder, fildelningar , hastighetsgränser osv än dom riktigt stora brotten.
Det mesta läggs ner utan att granskas noga.
Jag har tre polisanmälninar som har lagts ner inom kort.
Polisanmälning nummer 1 - Jag polisanmälde killen som kränkte mig, misshandlade mig, våldtog mig, hotade med att ta mitt liv.. Utredningen lades ner inom kort pga brist på bevis.
Efter att jag hade berättat min story sa polismannen med en uttråkad röst - är du klar nu ? FÅr ja gå o äta för dig nu eller?
Polisanmälning nummer 2 - Jag blev mordhotad. Tryckt mot en vägg av en berusad man som skrek mig i ansiktet - VILL DU ATT JAG SKA SE TILL SÅ ATT LIKBILEN KOMMER HIT ELLER ?! VA VILL DU DET ?! JAG HAR GJORT SÅNTHÄR FÖRR SKA DU VETA, VILL DU HA EN LIKBIL HIT VA?!
Mannen var stor och hotfull. 2 meter ifrån mig stod ett vittne och bevittnade det hela.
Jag gick till polisen och berättade om hela händelsen, gan kontaktuppgifter till vittnet som sade att hon stod upp för mig om det skulle behövas. Men polismannen log bara när han fick höra om det och sa " Jaa han är här inne på stationen ganska ofta , men han är inte farlig. Han hade säkert bara druckit lite dåligt brännvin"
1. "Lite dåligt brännvin" är ALDRIG en anledning till att hota någon till livet.
2. Om den här mannen nu så ofta hamnar på polisstaionen varför gör dom inte någonting åt honom ? Varför släpper dom honom alltid med ett vänligt leénde ? 
Jag gick ut i media med detta ( skickar länk eller fil i detta mejl till intervjun) men utredningen lades ner, och när jag fick hem pappret med detta besked så hade dom även skrivit "NEJ" på "Finns vittnen ? " Trots att jag gett mitt vittnes namn och telefonnummer .
Polisanmälning 3 - jag blev trakasserad under en längre tid av en människa och höll tillslut på att ta livet av mig. Utredningen lades ner inom kort trots massa skriftliga bevis där människan hånat mig och bett mej upprepade ggr att ta mitt liv.

5-Vad är din åsikt om trafficking (människohandel)?
 Jag är inte så insatt i just trafficking.
Men jag anser att det är ett sätt att grovt trycka ner en människas frihet.
Jag vet inte vad som kan göras åt trafficking men jag hoppas att någonting kommer att göras.

6- Vad tycker du om Sveriges rättssystem?
 Jag har i fråga 4a berättat litegrann om hur jag ser på vårat rättsystem.
Jag tycker att det är ett hån mot utsatta !
Jag och andra i min omgivning som polisanmält saker som våldtäkter , misshandel osv har bara fått hån och nedlagda utredningar... Alltid dessa nedlagda utredninger, oftast med en stämpel " Inte tillräckligt med bevis".
Det är nästan så att man kan bli misshandlad framför ögonen på en polis, troligen läggs väl det också ner i brist på bevis.
SKÄRPNING! NU!

7-Har du blivit utsatt för någonting där samhällets olika instanser ska rycka in, men inte gjort det?
 Nu har jag berättat om hur jag blivit behandlat av polisen så nu ska ja berätta någonting annat.
Jag har mått psykiskt dåligt i snart 3,5 år.
Skurit mej, planerat självmord osv. 
Ja var desperat efter hjälp. Grät inför läkare/psykologer att dom skulle hjälpa mig. 
Berättade om mina självskadningar, mina planer och mina känslor.
Jag ville ju inte ta livet av mig egentligen, jag ville ju bara må bra, jag ville att dom skulle hjälpa mig.
En klapp på huvudet och " Vi sätter dig på våran väntelista, det kan ta runt 6 - 8 månader".
Hallå, jag höll på att TA LIVET AV MIG, och dom bad mig vänta i 6- 8 f*cking månader ?!
Det var för 3.5 år sedan.. Nu är jag tillbaks i mitt mörker igen, utan att få hjälp.
Men jag försöker varje dag.


8- har du någonting du vill säga till de människor som läser bloggen?
Blir du utsatt av mobbning,kränkninar, lever med misshandel eller blir nedtryckt pa vårat rättsystem , stå på dig ! 
Slåss för dig själv.
Jag gav upp, struntade i alla nedlagda utredningar osv. 
Jag orkade  tillslut inte längre, ville bara glömma allt för att gå vidare.
Och idag är jag faktiskt mer arg på hur polisen tagit emot mina anmälninar och utrett dom än jag är på dom som har skadat mig.
Så stå upp för dig själv, visa att du finns och VÄGRA vara tyst !

TACK så mycket min vän! Therése heter egentligen något annat.



Kommentarer
Postat av: Mia

Väldigt bra intervju!

2011-06-04 @ 23:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0